Hoofdstuk 4 Normen,
waarden en leefbaarheid
Opdrachten
1 Wat is jouw top 10
nationale ergernissen?
Je kunt je ergeren aan verschillende dingen: verkeer, school, overheid, reclame, openbare ruimte, internet, et cetera. Om je enigszins op weg te helpen hebben we een aantal ergernissen onder elkaar gezet:
Je kunt je ergeren aan verschillende dingen: verkeer, school, overheid, reclame, openbare ruimte, internet, et cetera. Om je enigszins op weg te helpen hebben we een aantal ergernissen onder elkaar gezet:
-
Agressief gedrag
-
Discriminatie
-
Drugsgebruik
-
Fietsen zonder licht
-
Door rood rijden
-
Gebrek aan respect voor politie
-
Geluidsoverlast
-
Hangjongeren
-
Hondenpoep
-
Kauwgumresten
-
Luid mobiel bellen
-
Middelvinger in het verkeer
-
Niet opstaan voor ouderen
-
Straatroof
-
Vernielzucht en vandalisme
-
Winkeldiefstal
-
Zwartrijden
-
Zwerfvuil
-
Roken in rookverbod ruimte
-
Collega’s die voortdurend internetten op het
werk
Mijn top 10
ergernissen
|
Top 10 ergernissen
klas
|
1 zwerfvuil
|
onbeschofte reageren naar docent
|
2 hondenpoep
|
vloeken
|
3 tassen op
zitplek houden wanneer het druk is in ov/niet opschuiven
|
tikken/geluiden maken
|
4 roken in
rookverbod ruimte
|
zonder communicatie niet op komen dagen
|
5 agressief
gedrag in ov
|
schreeuwen door de klas
|
6 mensen die met
3 man naast elkaar fietsen zodat ik noodgedwongen bijna iemand aan moet
rijden
|
Youtube video’s kijken waar iedereen van mee kan genieten
terwijl het rustig en stil moet zijn voor concentratie
|
7 geluidsoverlast
op zondagmorgen
|
kwartier voor tijd al beginnen met opstaan/tas inpakken
|
8 fietsen zonder
licht
|
rookgeur ruiken om studenten of via raam
|
9 wielrenners
|
niet doen wat er gevraagd wordt
|
10 hangjongeren
|
te laat maar ook luid in de klas komen
|
Zo bestaan er normen voor deelname aan de Olympische Spelen: atleten moeten aan bepaalde limieten voldoen en dat meedoen belangrijker is dan winnen. Zoek uit welke normenstelsels er nog meer zijn en wat ze betekenen.
We geven een aantal voorbeelden. Vul deze concreet in.
Cito-toetsen (welke
normen gelden voor bepaalde schooltypen?)
de
normen van de huidige LVS-toetsen zijn:
Begrijpend lezen, Spelling, Spelling Werkwoorden, Rekenen-Wiskunde en Woordenschat Hieruit volgt de score waarop jongeren ingedeeld worden tussen vmbo en havo/vwo: vmbo: •501 - 522 - Basisberoepsgerichte leerweg •522 - 527 - Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg •524 - 528 - Kaderberoepsgerichte leerweg •528 - 532 - Kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde/theoretische leerweg (het voormalige mavo) havo/vwo: •530 - 535 - Gemengde/ theoretische leerweg •533 - 536 - Gemengde/theoretische leerweg en havo •538 - 541 - havo •538 - 545 - havo/vwo brugklas •545 - 550 - vwo (atheneum / gymnasium / Tweetalig onderwijs / Tvwo) |
Zalmnorm (heeft te
maken met overheidsuitgaven)
Bij een
trendmatig begrotingsbeleid (Zalmnorm) wordt een vast reëel uitgavenkader
vastgesteld, waarbij de uitgaven niet hoger mogen zijn dan een vooraf
afgesproken plafond. Inkomstenmeevallers mogen niet worden gebruikt
voor extra uitgaven en inkomstentegenvallers worden niet automatisch
opgevangen door extra bezuinigingen. Voor de ministerraad is er één
hoofdbesluitvormingsmoment over de begroting, in het voorjaar. Hoewel de
precieze invulling op onderdelen in de loop der jaren iets verschillend is
geweest, is het vaste reële uitgavenkader de kernafspraak in alle
regeerakkoorden sinds 1994.
|
Nederlandse norm
voor gezond Bewegen ( hoe gezond ben jij?)
Om een goede gezondheid te behouden is het gewenst tenminste
vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben.
Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal
minuten per dag tenminste 60.
Of
aan de norm wordt voldaan hangt af van de duur (totaal 30 of 60 minuten in
blokjes van minimaal tien minuten), de frequentie (minimaal vijf dagen
per week) en de intensiteit (iets hogere hartslag en ademhaling. dus stevig
doorwandelen, iets harder op de pedalen trappen, eens flink achter de hond
aanrennen).
Drie
groepen worden onderscheiden: inactieven halen geen enkele dag per week 30
minuten matig intensieve beweging; normactieven zijn vijf dagen of vaker
actief per week en de groep daartussen wordt gevormd door de mensen die
onvoldoende actief zijn, de semi-actieven.
|
ISO-normen (
kwaliteitsnormen)
Dit zijn normen voor
kwalteitmanagementsystemen, product- , materiaal en constructiesnormeringen
als ook methodieken om efficiency en transaparantie in bedrijfsprocessen te
creëren.
|
Internetgebruik
(netiquette)
Gedrags- en fatsoensregels voor iedereen die gebruikmaakt
van het Internet, met name voor e-mail, posten in nieuwsgroepen en chatboxen.
|
Normen in het
alledaagse verkeer (lijkt duidelijk)
Als u deelneemt aan het verkeer, moet u de borden en regels kennen.
Zo zorgt u voor een veilige situatie in het alledaags verkeer. Men dient rekening te houden met elkaar en waakzaam te zijn voor elkaars veiligheid. |
Beantwoord de vragen:
A Is er sprake van
normoverschrijdend gedrag (van de lerares)? Waarom wel/waarom niet?
Ja, voor ons in Nederland de norm om elkaar 3 zoenen op de wang of een hand te geven bij begroeting. Het is geen normoverschrijdend gedrag voor haar geloof.
Ja, voor ons in Nederland de norm om elkaar 3 zoenen op de wang of een hand te geven bij begroeting. Het is geen normoverschrijdend gedrag voor haar geloof.
B Welk soort norm is
hier in het geding?
Een sociale, morele, juridische of godsdienstige norm? Geef een motivering. Sociale norm. Bij sociale norm is het contact tussen mensen. Voor haar eigen norm is het de godsdienstige norm die voor de lerares in het geding komt. Het strookt niet met haar geloofsovertuiging in de islam.
Een sociale, morele, juridische of godsdienstige norm? Geef een motivering. Sociale norm. Bij sociale norm is het contact tussen mensen. Voor haar eigen norm is het de godsdienstige norm die voor de lerares in het geding komt. Het strookt niet met haar geloofsovertuiging in de islam.
C Wat vind je van de
reactie van de directeur?
Overtrokken. De directeur had dit moeten respecteren. Een godsdienstige overtuiging vind ik zwaarder wegen dan een sociaal gebruik.
Overtrokken. De directeur had dit moeten respecteren. Een godsdienstige overtuiging vind ik zwaarder wegen dan een sociaal gebruik.
D Geef je mening over
het oordeel van de commissie Gelijke Behandeling.
Eens. Elkaars geloof en diens overtuigingen dien je te
respecteren.
Dreigend ontslag
omdat ze mannen geen hand meer geeft
Samira Dahri, docente economie, geeft mannen geen hand
meer. Ze had ontdekt dat haar geloof het ten zeerste afkeurde. ‘Het is zelfs
een van de belangrijkste doelstellingen van de islam: het behoud der kuisheid
van beide geslachten.’ Toch kwam het uiteindelijke besluit spontaan. Het was
de eerste dag na de zomervakantie.
‘In die lerarenkamer zag ik mijn collega’s elkaar kussen
en elkaar handen geven. Dat voelde niet goed.’ Ze liep de lerarenkamer uit en
kroop achter haar computer om haar collega’s een mail te sturen. Zij, Samira
Dahri, wenste uit geloofsovertuiging niet langer haar mannelijke collega’s de
hand te schudden. Of haar collega’s daar begrip voor wilden opbrengen. ‘Ik
had inmiddels printjes gemaakt van de mail. Elke keer als een mannelijke
collega mij de hand wilde schudden, drukte ik hem zo’n mailtje in de hand.
Het viel niet in goede aarde. De directeur werd ontzettend pissig en zei
meteen: dit pikken we hier niet.
Het kwam niet meer goed. Samira werd verzocht thuis te
blijven. Ze kreeg in oktober 2006 gelijk van de Commissie Gelijke
behandeling, die oordeelde dat scholen docenten niet kunnen verplichten
elkaar de hand te schudden. Maar ze dreigt nu toch ontslagen te worden.
Onbegrijpelijk, vindt Samira.
‘Koningin Beatrix heeft ooit een bezoek aan een moskee in
Den Haag respect getoond. Zij knikte naar mannen, in plaats van ze de hand te
schudden. Maar zo’n school directeur denkt de hele maatschappij weg. Alsof
ook al die zwarte leerlingen op die school zich aan de witte maatstaven
moeten aanpassen. Dat heeft niks te maken met integratie, dan eis je
gewoonweg assimilatie.
Bron: Het Parool, 2006
|
8 Op welke wijze
zouden de drie taken van het onderwijs een bijdrage leveren aan normbesef?
Geef voor elk concrete voorbeelden.
A Op welke wijze zou de overdracht van waarden en normen op
school kunnen worden verbeterd?
Door presentaties te laten geven van mensen die een bepaald
geloof hebben of de politie/CBR. Zo kan men met geloof die normen en waarden
beter kennen en deze groep beter accepteren. Voor politie of CBR om de wet en
regelgeving beter te leren kennen of wat normaal gedrag is in het verkeer.
B Op welke manieren kunnen scholen zorgen voor orde en regelmaat? Hoe gebeurt dat bij jou op school?
Door goede regels op te stellen waar men aan zich dient te
houden:
- je komt op tijd in de les,
anders kom je er na 5/10 minuten niet meer in
- eten alleen in de kantine
- rustig zijn op de gang
C Stimuleert jouw
school vrijwillige stages? Waarom wel/niet?
Nee, dit stimuleert mijn school niet. Daarvoor is de
opleiding ook te kort om naast de verplichte lesuren en stages ook nog een
vrijwillige stage in te boeken. Het aantal lesuren zijn drastisch verminderd
voor het ‘nieuwe leren’ waarin de opleiding i.p.v. 4 jaar in 3 jaar moet worden
afgerond. Naast de studie-uren en huiswerk-uren (samen 40 uur) valt dit dus met
geen mogelijkheid dit binnen het lesrooster te passen.
Betrek in je antwoorden ook de vermindering van het aantal
lesuren in het mbo in het kader van het ‘nieuwe leren’ (competentiegericht
leren). Welke invloed heeft dit op het opleidingsprogramma, het lesrooster,
verzuim, enzovoort?
9 Samenleven en groepsnormen
Omgaan met cultuurverschillen
Je ziet een vrouw op de
stoep lopen, drie meter achter een man. Het is een allochtoon echtpaar.
Wanneer je vindt dat dit gedrag niet in het sociale verkeer past, zeg je daar
dan iets van? Er is immers een sociale norm in het geding. Je ziet het gedrag
als een aantasting van het principe van gelijkwaardigheid van man en vrouw,
maar je laat een reactie achterwege. Je tolereert (duldt) het gedrag.
Wanneer een allochtone man
zijn vrouw slaat en dat goedpraat omdat hij naar een groepsnorm handelt, de
norm die de man tot hoofd van het gezin maakt en het gebruik goedkeurt, dan
druist zijn gedrag in tegen onze sociale en morele normen. En bovendien is
het door een juridische norm verboden.
|
In deze twee praktijkvoorbeelden komen verscheidene normen
ter sprake.
A Welk gedrag is in de ogen van Nederlandse burgers acceptabel en
wanneer overschrijdt het een grens?
In de 1e situatie is
het nog acceptabel, omdat het ook iets van hun geloofsovertuiging kan zijn. In
de 2e situatie gedogen we het niet, omdat dit ook indruist tegen het
juridisch verbod en de morele norm dat men een ander bewust pijn doet.
B Wanneer is een beroep op een groepsnorm gerechtvaardigd?
Als dit te maken heeft met geloofsovertuiging maar dit niks met (fysieke) pijn te maken heeft.
Als dit te maken heeft met geloofsovertuiging maar dit niks met (fysieke) pijn te maken heeft.
Kun je een scherpe grens
trekken tussen het openbare leven en het privé-leven?
Nee vind ik niet, je hoort zowel als openbaar als thuis
respect te hebben voor je naasten en elkaar geen pijn te doen. Voor alle
overige geloofsovertuigingen kan dat wel. Het wordt vreemd als men 5 keer of
iets dergelijks wil bidden op het werk, maar als men dat privé thuis in het
weekend wilt doen is dat meer geaccepteerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten