Opdrachten
1 Leerlingen – en studentenorganisaties voerden acties voor
beter en meer onderwijs.
De Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) bezocht een aantal willekeurig gekozen roc’s.
In totaal zijn 648 antwoordkaarten ingevuld.
Studenten konden meerdere klachten aankruisen.
Op de 648 kaarten werden 1829 klachten aangekruist.
De Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) bezocht een aantal willekeurig gekozen roc’s.
In totaal zijn 648 antwoordkaarten ingevuld.
Studenten konden meerdere klachten aankruisen.
Op de 648 kaarten werden 1829 klachten aangekruist.
a. Wat laat de onderstaande tabel aan informatie zien?
De percentages over klachten die in het onderwijs leven onder studenten.
b. Wat is de conclusie die je kunt trekken uit deze informatie?
bijna een kwart van de jongeren is tevreden over het onderwijs. Driekwart zeker niet.
Het schort nog aan begeleiding en de inhoud van de lessen. Ook vind bijna de helft het onduidelijk wat er nu precies verwacht wordt van ze. Lijkt mij zeer verontrustend.
c. Hoe is in jouw opleiding het nieuwe leren (competentiegericht onderwijs) ingevoerd?
De percentages over klachten die in het onderwijs leven onder studenten.
b. Wat is de conclusie die je kunt trekken uit deze informatie?
bijna een kwart van de jongeren is tevreden over het onderwijs. Driekwart zeker niet.
Het schort nog aan begeleiding en de inhoud van de lessen. Ook vind bijna de helft het onduidelijk wat er nu precies verwacht wordt van ze. Lijkt mij zeer verontrustend.
c. Hoe is in jouw opleiding het nieuwe leren (competentiegericht onderwijs) ingevoerd?
Geef je visie over het nieuw leren.
Door het halen van mijn opleiding wordt mijn gehele studieschuld omgezet in een gift (op uitzondering van mijn lening na). Verder zie ik geen competentiegericht onderwijs. Ja, met goede cijfers haal ik mijn jaar, maar dat is niet veel afwijkend dan van andere studies of richtingen.
Door het halen van mijn opleiding wordt mijn gehele studieschuld omgezet in een gift (op uitzondering van mijn lening na). Verder zie ik geen competentiegericht onderwijs. Ja, met goede cijfers haal ik mijn jaar, maar dat is niet veel afwijkend dan van andere studies of richtingen.
2 De noodklokactie van het JOB (bustoer langs roc’s en
actiekaarten uitdelen en laten invullen) is een van de vormen om de politiek te
beïnvloeden.
a. Vind je acties van JOB geslaagd? Motiveer je antwoord.
Deels, want hierdoor is meteen duidelijk waar er in het onderwijs dus duidelijk knelpunten liggen. Echter worden andere pijnpunten in het onderwijs hier niet behandeld. Dus gaat puur om deze speerpunten.
Deels, want hierdoor is meteen duidelijk waar er in het onderwijs dus duidelijk knelpunten liggen. Echter worden andere pijnpunten in het onderwijs hier niet behandeld. Dus gaat puur om deze speerpunten.
b. Welke acties zou
het JOB nog meer kunnen uitvoeren om de politiek te beïnvloeden?
Een burgerinitiatief starten onder de studenten, bijvoorbeeld door het nieuwe leenstelsel opnieuw aan de kaak te stellen.
Een burgerinitiatief starten onder de studenten, bijvoorbeeld door het nieuwe leenstelsel opnieuw aan de kaak te stellen.
3 Wat maakt iemand tot een ‘goede burger’?
Door je houden aan de wetten en regelgeving die in ons land geld. Door de grondrechten te respecteren en te participeren aan verkiezingen.
Door je houden aan de wetten en regelgeving die in ons land geld. Door de grondrechten te respecteren en te participeren aan verkiezingen.
Er zijn verschillende opvattingen over wat belangrijk is om
een goede burger van je land te zijn en wat niet. Kun je op een schaal van 1
tot 7 aangeven wat volgens jou hiervoor belangrijk is?
1 = helemaal niet belangrijk
7 = heel belangrijk
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
||
1
|
Mensen in Nederland die het
minder hebben, helpen.
|
x
|
||||||
2
|
Nooit proberen de belasting
te ontduiken
|
x
|
||||||
3
|
Altijd de regels en de
wetten van je land opvolgen
|
x
|
||||||
4
|
Altijd gaan stemmen bij
verkiezingen
|
x
|
||||||
5
|
Bereid zijn in het leger te
gaan wanneer dit nodig is
|
x
|
||||||
6
|
Actief zijn als vrijwilliger
in sociale of politieke organisaties
|
x
|
||||||
7
|
Producten kopen vanwege
morele, politieke of milieuoverwegingen, ook al kost het meer
|
x
|
||||||
8
|
Goed in de gaten houden wat
de overheid doet
|
x
|
||||||
9
|
Een eigen mening vormen,
onafhankelijk van anderen
|
x
|
||||||
10
|
Een misdrijf melden waarvan
hij of zij getuige was
|
x
|
b. Je hebt de tabel ingevuld. Welke conclusie kun je hieruit
trekken?
Dat ik de wet en regelgeving en een eigen mening hebben erg belangrijk vind en in de gaten houden wat de overheid doet het minst belangrijk vind. Je kan niet overal van op de hoogte blijven, echter probeer ik dit zelf wel bij te houden, maar ik vind niet dat iedereen dat hoeft te doen.
Dat ik de wet en regelgeving en een eigen mening hebben erg belangrijk vind en in de gaten houden wat de overheid doet het minst belangrijk vind. Je kan niet overal van op de hoogte blijven, echter probeer ik dit zelf wel bij te houden, maar ik vind niet dat iedereen dat hoeft te doen.
4 Lees onderstaande tabel.
Enkele vormen van politieke participatie
Vorm
|
In procenten
|
Contact minister
|
4
|
Contact Tweede Kamerlid
|
6
|
Contact Burgemeester & Wethouders
|
14
|
Contact gemeenteraadslid
|
14
|
Contact ambtenaar
|
6
|
Belangengroep ingeschakeld
|
12
|
Politieke partij ingeschakeld
|
7
|
Radio/tv ingeschakeld
|
6
|
Krant ingeschakeld
|
9
|
Handtekeningenactie
|
66
|
Deelname demonstratie
|
25
|
Klacht of bezwaarschrift ingediend
|
19
|
Stemmen Tweede Kamer
|
73
|
Deelname actiegroep
|
16
|
Lid politiek partij
|
4
|
A Welke informatie kun je halen uit de gegevens van de
tabel?
Wat de participatie is van het volk tot de politiek.
Wat de participatie is van het volk tot de politiek.
B Wat is je conclusie op grond van deze informatie?
Aan het minst moeilijke is een grote participatie, zoals stemmen en handtekeningenactie, maar voor het overgrote deel van de bevolking is contact met de minister leggen of lid worden van een politiek partij een brug te ver.
Aan het minst moeilijke is een grote participatie, zoals stemmen en handtekeningenactie, maar voor het overgrote deel van de bevolking is contact met de minister leggen of lid worden van een politiek partij een brug te ver.
5 Rekening rijden is een van de mogelijkheden om het
fileprobleem aan te pakken.
A Welke politieke partijen en belangengroepen hebben hier
moeite mee?
VVD en PVDA. Omdat het voornamelijk de werkende zal treffen en niet de sociale minderheid, waar linkse partijen voor strijden.
VVD en PVDA. Omdat het voornamelijk de werkende zal treffen en niet de sociale minderheid, waar linkse partijen voor strijden.
B Welke andere mogelijkheden zijn er nog meer om het
fileprobleem op te lossen?
Goedkoper maken van het openbaar vervoer zodat daar meer mensen naartoe worden getrokken. Het hoger maken van de belasting op benzine.
Goedkoper maken van het openbaar vervoer zodat daar meer mensen naartoe worden getrokken. Het hoger maken van de belasting op benzine.
C Aan welke geef jij de voorkeur? Motiveer je antwoord.
Het goedkoper maken van het openbaar vervoer. Omdat dit ook schoner zal zijn voor het milieu. Echter heeft dit een keerzijde, gezien het al zo druk is in de treinen tijdens spits, en de NS niet goed op anticipeert door langere treinen in te zetten.
Het goedkoper maken van het openbaar vervoer. Omdat dit ook schoner zal zijn voor het milieu. Echter heeft dit een keerzijde, gezien het al zo druk is in de treinen tijdens spits, en de NS niet goed op anticipeert door langere treinen in te zetten.
6 Op welke punten onderscheid een pressie/belangengroep zich
van een politieke partij?
Wanneer het doel bereikt is wordt de pressie of belangengroep opgeheven. Een politieke partij echter niet.
Wanneer het doel bereikt is wordt de pressie of belangengroep opgeheven. Een politieke partij echter niet.
7 Een actiegroep wordt opgericht om voor een bepaald belang
te strijden.
A Waarom sluiten mensen zich aan bij een actiegroep?
Om een specifiek beleidsonderwerp aan de kaak te stellen.
Om een specifiek beleidsonderwerp aan de kaak te stellen.
B Noteer voorbeelden van actiegroepen op het gebied van milieu,
dierenwelzijn, veiligheid en kinderarbeid.
Actiegroep tegen wind (tegen windmolens/milieu)
Actiegroep wakker dier (tegen de plofkip/dierenwelzijn)
Actiegroep Schokkend (tegen aardgaswinning in groningen/veiligheid)
Actiegroep stop kinderarbeid (kinderarbeid)
Actiegroep wakker dier (tegen de plofkip/dierenwelzijn)
Actiegroep Schokkend (tegen aardgaswinning in groningen/veiligheid)
Actiegroep stop kinderarbeid (kinderarbeid)
8 De VBOK heeft regelmatig een postercampagne op bilboards
van de stations.
A Wat voor organisatie is de VBOK?
Een civil society. Het is een belangenorganisatie maar dan met een sociaal karakter.
Een civil society. Het is een belangenorganisatie maar dan met een sociaal karakter.
B Vanuit welke inspiratiebron biedt VBOK hulp aan?
Ongeboren en geboren menselijk leven is waardevol en kwetsbaar. Ook bij onbedoelde zwangerschap.
Ongeboren en geboren menselijk leven is waardevol en kwetsbaar. Ook bij onbedoelde zwangerschap.
C Welke middelen, methoden, faciliteiten heeft VBOK tot haar
beschikking om hulp te verlenen?
Door onder meer financiële steun van de VBOK kan Siriz vrouwen met een onbedoelde zwangerschap helpen, tienermoeders opvangen en aan jongeren voorlichting geven.
Door onder meer financiële steun van de VBOK kan Siriz vrouwen met een onbedoelde zwangerschap helpen, tienermoeders opvangen en aan jongeren voorlichting geven.
D Welke politieke partijen zijn nauw verbonden met de VBOK?
ChristenUnie
ChristenUnie
E Geef je mening over de visie en het werk van de VBOK?
Ik vind het werk van VBOK erg nobel, zelf heb ik ook ooit moeite gehad met de keuze van mijn onbedoelde zwangerschap door een organisatie. Ik was erg blij met de zorg die ik toen kreeg.
Ik vind het werk van VBOK erg nobel, zelf heb ik ook ooit moeite gehad met de keuze van mijn onbedoelde zwangerschap door een organisatie. Ik was erg blij met de zorg die ik toen kreeg.
9 Jongerenparticipatie
Jongerenparticipatie gaat over de invloed die jongeren
hebben op de politiek in hun gemeente. Is er in jouw gemeente een jeugdraad of
jongerenpanel?
Wat is het niveau van jeugdparticipatie? Ga naar de site www.jeugdparticipatie.nl
Je krijgt nu een meetinstrument dat het niveau van politieke
jeugdparticipatie meet. Klik op jongeren en vul de vragenlijst in. Nadat alle
vragen zijn ingevuld verschijnselen zes scores. Een algemene score en vijf
uitgesplitst naar terreinen van jeugdparticipatie.
A Wat is het niveau van jeugdparticipatie in jouw gemeente?
B Wat is jouw conclusie? Wat doe je met deze informatie?
C Welke acties zou je kunnen ondernemen?
Werkt niet!
Werkt niet!
10 Nederland kent sinds 2002 een nieuw instrument dat de
politieke participatie van burgers moet bevorderen: het burgerinitiatief. Het
burgerinitiatief stelt burgers in staat om brandende kwesties rechtstreeks op
de agenda van de gemeenteraad te zetten zonder tussenkomst van ambtenaren of
politiek partijen.
Hoe functioneert dit burgerinitiatief in de praktijk? Zoek
op een aantal gemeenten waar men ervaring heeft met dit soort
burgerinitiatieven.
Ga naar de site van het IPP, www.publiek-politiek.nl , zoek
naar ‘het jongereninitiatief: het burgerinitiatief als instrument voor
jongerenparticipatie.
A Welke gemeenten?
B Welke onderwerpen?
C Wat is er bereikt? Successen/mislukkingen?
Werkt niet!
11 Sinds 2006 kunnen burgers ook burgerinitiatieven indienen
aan de Tweede Kamer.
A Aan welke regels moet het initiatiefvoorstel van burgers
voldoen?
Maak eventueel gebruik van de site van de Tweede Kamer: www.tweedekamer.nlMen moet minimaal steunbetuigingen hebben mét naam, adres en geboortedatum van personen ouder dan 18 jaar en met de Nederlandse nationaliteit.
Maak eventueel gebruik van de site van de Tweede Kamer: www.tweedekamer.nlMen moet minimaal steunbetuigingen hebben mét naam, adres en geboortedatum van personen ouder dan 18 jaar en met de Nederlandse nationaliteit.
B Hoe verloopt de procedure?
Het voorstel is nieuw; de laatste twee jaar is het onderwerp niet in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
Het voorstel gaat over een onderwerp waarover de Tweede Kamer beslist, dus over een kwestie die de rijksoverheid en níet een andere overheid aangaat en géén privékwestie is.
Het voorstel mag niet in strijd zijn met in ons land diepgewortelde normen en waarden.
Het voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.
Als het initiatiefvoorstel aan alle voorwaarden voldoet, stelt de commissie voor de Verzoekschriften en Burgerinitiatieven voor om het voorstel in behandeling te nemen. Dat kan op verschillende manieren. De Tweede Kamer kan u bijvoorbeeld uitnodigen om uw voorstel mondeling toe te lichten, in een commissievergadering of zelfs in de plenaire vergadering.
Uiteindelijk nemen de leden van de Tweede Kamer een standpunt in: wel of niet instemmen met het voorstel. Als een meerderheid van de Kamerleden instemmen met het voorstel, zullen zij aan de verantwoordelijke minister vragen om het beleid te veranderen.
Als het initiatiefvoorstel aan alle voorwaarden voldoet, stelt de commissie voor de Verzoekschriften en Burgerinitiatieven voor om het voorstel in behandeling te nemen. Dat kan op verschillende manieren. De Tweede Kamer kan u bijvoorbeeld uitnodigen om uw voorstel mondeling toe te lichten, in een commissievergadering of zelfs in de plenaire vergadering.
Uiteindelijk nemen de leden van de Tweede Kamer een standpunt in: wel of niet instemmen met het voorstel. Als een meerderheid van de Kamerleden instemmen met het voorstel, zullen zij aan de verantwoordelijke minister vragen om het beleid te veranderen.
C In de bijlage is een formulier opgenomen Verzoek
burgerinitiatief. Stel dat je met een aantal teamleden iets wil doen aan de
buurt, bijvoorbeeld verloedering van een leegstaand bedrijfspand tegengaan, of
het inrichten van een skatevoorziening, Noem maar op. Vul het formulier en
schat je kansen in of een burgerinitiatief haalbaar is.
Gebruik eventueel de informatie van de site www.actieprogrammalokaalbestuur.nl
Klik op Instrumenten & vaardigheden: burgerinitiatief.
Werkt niet!
Werkt niet!
12 Op welk niveau staat de jongerenparticipatie? Er bestaat
een participatieladder waarop verschillende vormen van participatie worden
onderscheiden? Beschrijf de vier vormen.
- medeweten
- meepraten
- meebeslissen
- meedoen
- medeweten
- meepraten
- meebeslissen
- meedoen
13 niet aanwezig niet te maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten